Омбудсмен - борець за дотриманням прав
Внаслідок
проведеної реформа прокуратури знищено загальний нагляд, у т.ч. нагляд за
додержанням законодавства у галузі освіти.
Відсутність
дієвого позавідомчого контролю за навчальними закладами призвело до окремих суспільно-резонансних
конфліктів, поширення булінгу.
Активність
громадськості та профільного міністерства у боротьбі та профілактиці булінгу останнім
часом заслуговує на схвальну оцінку, а ось із боротьба з окремими проявами шкільного
директорського феодалізму є недостатньо ефективною, а районні органи управління
освітою не в повній мірі здатні забезпечити дотримання виконання законодавства та
інструкцій, методичних рекомендацій, тощо. Ситуація може погіршитися у зв‘язку
з децентралізації влади, утворення об‘єднаних територіальних громад та відповідним
реформуванням середніх закладів освіти із створенням опорних шкіл та їх філій.
За
цих умов запровадження інституту освітнього омбудсмена є напрочуд доречним. Положення про освітнього омбудсмена затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 6 червня 2018 р. № 491
«Деякі
питання освітнього омбудсмена». Освітній омбудсмен є посадовою
особою, на яку Кабінетом Міністрів України покладається виконання завдань із
захисту прав у сфері освіти.
Положення передбачає, що освітній омбудсмен
призначається на посаду та звільняється з посади Кабінетом Міністрів України за
поданням Міністра освіти і науки строком на п’ять років без права повторного
призначення.
Призначення
освітнім омбудсменом міністерством без проведення конкурсу логічно
кореспондується з тим, що в кваліфікаційних вимогах до освітнього омбудсмена
значиться досвід роботи у сфері освіти або науки не менше п’яти років. Добре це
чи погано, але шансів у ювенальних прокурорів, ювенальних поліцейських та
працівників органів опіки і піклування стати освітнім омбудсменом майже немає.
На щастя, не може бути освітнім омбудсменом особа, яка має
судимість, обмежена у дієздатності або визнана недієздатною за рішенням суду. На
нього поширюються ті ж обмеження, що і на державних службовців. Це логічно. Однак
інформації про те, чи є омбудсмен державним службовцем в Положенні нічого не сказано.
Не сумніваюся, що в наступній редакції Положення, це упущення буде усунуто.
Серед
основних завдань освітнього омбудсмена найважливішими є
1) сприяння реалізації державної політики,
спрямованої на забезпечення права людини на здобуття якісної та доступної
освіти;
5) сприяння виконанню Україною міжнародних
зобов’язань щодо додержання в Україні прав людини на освіту;
6) співпраця та взаємодія з МОН та іншими
центральними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування,
закладами освіти всіх рівнів незалежно від форми власності та підпорядкування,
органами управління освітою, правоохоронними органами, міжнародними
організаціями, неурядовими громадськими організаціями з питань, що належать до
його компетенції.
2) отримувати від закладів освіти та
органів управління освітою інформацію, у тому числі інформацію з обмеженим
доступом;
3) за результатами перевірок надавати
рекомендації закладам освіти і повідомляти правоохоронні органи про факти
порушень;
4) відвідувати органи влади і місцевого
самоврядування, заклади освіти та брати участь в засіданнях органів;
6)
представляти інтереси особи у суді.
Останній
пункт доволі цікавий, і не те не чітко врегульований, більше того суперечить
Конституції України щодо представництва інтересів. Нагадую, що з 1 січня 2019
року інтереси в суді усіх інстанцій може
представляє виключно адвокат.
Освітній омбудсмен може
мати радників і консультантів на громадських засадах. Забезпечення діяльності освітнього омбудсмена покладається на
службу освітнього омбудсмена.
Порядок та умови розгляду скарг освітнім омбудсменом читайте тут за посиланням за посиланням (оновлено) https://advokatgryb.blogspot.com/2018/12/blog-post_12.html.
Порядок та умови розгляду скарг освітнім омбудсменом читайте тут за посиланням за посиланням (оновлено) https://advokatgryb.blogspot.com/2018/12/blog-post_12.html.
Коментарі
Дописати коментар