Законопроекти по мобінгу. Коротко



 Список зареєстрованих законопроектів щодо запобігання мобінгу

25.07.2017
Проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо запобігання мобінгу)
01.03.2019
Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії мобінгу
18.03.2019
Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо попередження та протидії мобінгу
19.03.2019
Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії цькуванню (мобінгу) та іншим проявам упередженого ставлення в сфері праці



Завтра у Комітеті з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення відбудеться круглий стіл присвячений темі мобінгу.  
Мобінг - це психологічний та/або економічний тиск, цькування, створення нестерпних умов з метою доведення працівника до звільнення чи настання інших несприятливих для працівника наслідків.
Природа мобінгу  нерозривно  пов'язана з роботою, трудовим колективом. Можливі варіації – підлеглі проти керівника, керівник проти підлеглих, підлеглі проти підлеглих, змішаного типу.  Мобінг може бути як на робочому місці так і за його межами.
Актуальність теми мобінгу на стільки актуальна в педагогічних колах, що існує думка, що мобінг стосується лише освіти.
Це не так. Мобінг, як явище, має місце в усіх сферах.


Законопроект № 7005.н.д. Лінько Д.В., Лозовой  А.С.- Вказаний законопрооект був першим, відповідно і отримав непринципові зауваження з боку Головного науково-експертного управління, яке рекомендувало його доопрацювати. Головний Комітет погодився з висновками ГНЕУ але запропонував розглянути на засіданні Ради.
Характерною відмінністю від наступних проектів є наявність змін до Кримінального кодексу України.
Зважаючи на те, що цей законопроект відкликаний на доопрацювання не вважаю за доцільне зупинятися на ньому.


Законопроект №10118 н.д. Білозір О.В. та ін..
Характерні ознаки цього законопроекту  вносить зміни до Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації», відносить мобінг до адміністративного правопорушення, з родовим об’єктом – посягання на громадський порядок і безпеку (дискусійне питання).
Законопроект вносить зміни до Закону України «Про колективні договори і угоди», згідно з якими в колективному договорі мають бути приписані заходи, спрямовані на запобігання та протидію мобінгу.



Законопроект №10118-1 н.д. Веселова Н.В., Мельничук С.П.
Характерні особливості:
Законопроект достатньо широко вносить зміни до Кодексу законів про працю. Він приділив увагу захисту економічних  інтересів працівника, який звільнився внаслідок мобінгу. Законопроект передбачає звільнення керівника за мобінг, як окрему підставу для звільнення, вирішує питання  пов’язані з мобінгом при виплаті вихідної допомоги, відшкодування шкоди.
Слабкими сторонами цього законопроекту є питання пов‘язані із змінами до Кодексу про  адміністративні правопорушення:
  1. Диспозиція статті не відповідає нормотворчій техніці, яка застосована у цьому Кодексі.
  2. За відсутності норм у відповідному законі вводиться посада правового інспектора праці профспілки (обєднання профспілок), якому надаються повноваження складати протоколи.
  3. Надано повноваження складати протоколи органам прокуратури. Зважаючи на реформу прокуратури, що мало наслідком вилучення у прокуратури функцій нагляду за законністю у сфері праці, надання повноваження прокурора щодо складання протоколу за мобінг  є недоречним.

Законопроект №10118-2 н.д. Левченко Ю.В. та ін..
Цей законопроект під кальку повторює недоліки попереднього. По суті є скороченим варіантом попереднього, з виправленою диспозицією статті Кодексу про  адміністративні правопорушення.






Підсумовуючи проаналізовані законопроекти вважаю, що:
  1. Зміни до Кримінального кодексу України, запропоновані  у законопроекті №7005 доцільно використати у запропонованій редакції.
  2. Позитивною є пропозиція, реалізована у законопроекті № 10118 внести зміни до Закону  України «Про засади запобігання та протидії дискримінації». Саме у цьому нормативному акті, на мою думку, має бути присутнє визначення поняття мобінгу.
  3. Зміни до КЗпП безсумнівно найкраще і більш повно відображені у законопроекті 10118-1.
  4. Зміни до КУпАП потребують доопрацювання, особливо  в частині визначення суб‘єкта, уповноваженого на складання протоколу.
  5. Мабуть найважливіше.  В усіх поданих законопроектах згадується повноваження власника або уповноваженого ним органу не лише щодо запобігання а й щодо протидії мобінгу.  Вказане питання недостатньо врегульоване.


Якщо у Вас є пропозиції про внесення змін до цих законопроектів, ласкаво просимо – долучайтеся.

Приєднуйтесь до команди "Закон і Освіта" ! Педагоги варті кращого життя!

Також усі мої статті Ви можете знайти в групі "Закон і Освіта" у Фейсбук https://www.facebook.com/groups/zakonosvita/ 

Нагадую, що першими дописи читають читачі блогу і підписники каналу в Telegramm https://t.me/zakoniosvita.

Коментарі