Булінг. Обговорення законопроекту в частині відповідальності батьків
21 листопада
2018 року відбудеться чергове засідання Комітету
Верховної Ради України з питань науки і освіти.
На засіданні
планується розглянути проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих
актів України щодо протидії булінгу (р.№8584, друге читання).
Проектом Закону України пропонується внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, доповнивши Кодекс
новою статтею 173-4, якою встановлюється відповідальність за булінг, а також
приховування випадків
булінгу педагогічним, науково-педагогічним, науковим працівником, керівником,
або засновником закладу освіти, у вигляді
накладення штрафу від двадцяти до двохсот неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян (залежно від виду вчиненого правопорушення).
Змінами до Закону України «Про освіту»
вводиться визначення терміну «булінг», як «моральне, або фізичне насильство,
агресія, у будь-якій формі, або будь-які інші дії, вчинені з метою викликати
страх, тривогу, підпорядкувати особу своїм інтересам, що мають ознаки свідомого
жорстокого ставлення», а також визначаються механізми протидії цьому явищу,
серед яких: покладання на засновника закладу освіти здійснення контролю за
виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу; на
керівника закладу освіти - затвердження та оприлюднення плану заходів,
спрямованих на запобігання та протидію булінгу, розгляд заяв про випадки
булінгу від здобувачів освіти, їх
батьків, законних представників, інших осіб та видання рішення про проведення
розслідування. Змінами до статті 30 передбачено зобов’язання закладів освіти
забезпечувати на своїх веб-сайтах відкритий доступ до правил поведінки
здобувача освіти в закладі освіти, плану заходів, спрямованих на запобігання та
протидію булінгу, порядку подання та розгляду заяв про випадки булінгу від
здобувачів освіти, їх батьків, тощо.
Крім того, змінами до статті 73 Закону,
Освітньому омбудсмену надається право: здійснювати перевірку заяв про випадки
булінгу в закладі освіти, повноту та своєчасність заходів реагування на такі
випадки з боку педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників,
керівництва та засновника закладу освіти; отримувати інформацію від
центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки щодо загального
числа випадків булінгу у закладах освіти за визначений період.
З повним текстом законопроекту,
порівняльною таблицею, пояснювальною запискою, Висновком ГНЕУ та іншими
матеріалами Ви можете ознайомитсь тут http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=64402.
На мою думку, в
законопроекті відповідальність батьків передбачено недостатньо. Зокрема законопроект
передбачає встановлення відповідальності батьків за вчинення булінгу малолітніми від чотирнадцяти до шістнадцяти років.
Пропоную внести
зміни, якими встановити відповідальність за
«Невжиття
батьками або особами, які їх замінюють заходів до припинення булінгу після
отримання попередження закладу освіти чи
отримання інформації від інших осіб про участь дитини в булінгу».
Я вважаю, що нерідко булінг вчиняється
дітьми починаючи з перших класів. Все це відбувається або через незнання або
за мовчазної згоди батьків. Трапляються
випадки коли батьки підтримують або й самі ініціюють участь дитини в булінгу. В
тій чи іншій мірі батьки є теж учасниками булінгу.
За такі діяння батьків пропонованим
законопроектом відповідальності не передбачено. А відповідальність батьків за участь дитини (у віці 14-16 років) в булінгу є
окремим порушенням та не охоплює
випадки цькування у віці до 14 років та понад 16 років.
Тому
пропоновані зміни стимулюватимуть батьків активніше включатися в процес
припинення булінгу.
Хотілося б почути думку юристів, освітян та
батьків, щодо пропонованих мною змін.
Коментарі
Дописати коментар