Безоплатна освіта. Яка вона?
Благодійність
на освіту чи шкільні побори. У чому
різниця?
1.
Благодійність
реально добровільна. Будь-які погрози, натяки, та наполягання – уже не
добровільність. Якщо Вам нагадують
кілька разів на тиждень та протиставляють інших – це уже не благодійництво, а кримінально
каране хабарництво, здирництво і вимагання.
2.
Фіксована
сума – критерій неблагодійництва.
На мою особисту думку, не з позиції права,
а з позиції особистого переконання, немає нічого поганого у збиранні батьківських
коштів у випадках:
1.
Створення
для дітей додаткових благ, що не передбачені вимогами до навчального процесу,
безпеки життя і здоров’я дітей – кулер, телевізор, принтер, культмасові заходи.
2.
Керівник
закладу регулярно звертався до управління освіти та інших інстанцій щодо виділення
необхідних коштів на конкретну ціль, але кошти на це так і не виділялися.
Обґрунтування
безоплатності освіти
За положеннями статті 53 Конституції
України право на освіту гарантовано кожному (частина перша); держава забезпечує
доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої,
професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних
закладах (частина третя).
Зважаючи на актуальність питання
доступності і безоплатності дошкільної освіти Конституційний суд України надав
офіційне тлумачення у своєму рішенні від 4 березня 2004 року N 5-рп/2004.
Вирішуючи справу про офіційне тлумачення
положень частини третьої статті 53 Конституції України щодо забезпечення
державою доступності і безоплатності освіти в державних і комунальних
навчальних закладах, Конституційний Суд України вважає, що при тлумаченні
терміна "доступність" стосовно освіти в державних і комунальних
навчальних закладах слід виходити із граматичного визначення слова
"доступність" як "доступ для всіх отримати, користуватись,
придбати щось", "відповідність силам, здібностям, можливостям
кого-небудь".
Існують відмінності у доступності
дошкільної і загальної середньої освіти від доступності вищої освіти в
державних і комунальних навчальних закладах.
Так, доступність дошкільної і загальної
середньої освіти є гарантією права кожного на здобуття такої освіти, якому
кореспондує обов'язок держави забезпечити реалізацію цього права.
Натомість, доступність вищої освіти в
державних і комунальних навчальних закладах полягає у створенні державою
відповідних умов для їх функціонування і розвитку, за яких особа змогла б
реалізувати своє право на здобуття вищої освіти на основі конкурсного відбору,
з урахуванням своїх здібностей та інтересів у вільному виборі типу вищого
навчального закладу, напряму підготовки і спеціальності, профілю
навчання.
Таким чином, виходячи із змісту поняття
"доступність", яке вживається у положеннях Основного Закону України,
відповідних законах про освіту, інших нормативно-правових актах, Конституційний
Суд України вважає, що доступність освіти за конституційно-правовим смислом
необхідно розуміти так, що нікому не може бути відмовлено у праві на освіту, і
держава має створити можливості реалізувати це право.
Аналізуючи положення статей Основного
Закону України, де вживається термін "безоплатність", а також
виходячи з тлумачення цього терміна в Рішенні Конституційного Суду України від
29 травня 2002 року N 10-рп/2002 (справа про безоплатну медичну допомогу) Конституційний
Суд України дійшов висновку, що "безоплатність" зазначених у
положеннях частини третьої статті 53 Конституції України рівнів освіти у
державних і комунальних навчальних закладах слід розуміти як можливість
здобуття освіти у цих закладах без оплати, тобто без внесення плати у будь-якій
формі за освітні послуги, відповідно до державного стандарту в межах тих видів
освіти, безоплатність яких визначена у цих положеннях. Забезпечення
безоплатності освіти на всіх рівнях є однією з гарантій її доступності.
Відтак будь-яка вимога або прохання
надати благодійну фінансову допомогу є незаконною і тягне передбачену
закном відповідальність.
Статті Кримінального кодексу України, під
які можуть підпадати побори читайте в моїх інших статтях.- тут
Члени групи "Закон і Освіта" у Facebook та однойменного каналу в Telegramm одними з перших читають мої публікації.
Швидше за них читають лише підписники блогу.
Члени групи "Закон і Освіта" у Facebook та однойменного каналу в Telegramm одними з перших читають мої публікації.
Швидше за них читають лише підписники блогу.
Відрацювавши майже 35 років педагогом я не змогла придбати своє ї квартитри,а чому моя завідувачка отримала житло від держави маючи нижчу моєї освіту? Може розумні люди нікому не потрібні?
ВідповістиВидалити