Освітні новини Верховної Ради України. 15.10.19



Останні 3 тижні Верховна Рада України та Кабінет Міністрів України повністю включилася в бюджетний процес – формування Держбюджету на 2020 роки.
Бюджету як завжди не вистачає, особливо на соціальні питання, питання освіти і медицини.
Упродовж 23 вересня -11 жовтня у ВРУ були зареєстровані наступні законопроекти, у яких головним  Комітетом визначено Комітет з питань освіти, науки та інновацій.

24.09.2019
Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо неприбуткового статусу закладів вищої освіти та наукових установ
24.09.2019
Проект Закону про внесення змін до законів України щодо фінансування вищої освіти
24.09.2019
Проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування вищої освіти
25.09.2019
Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення справедливості у питанні оплати праці педагогічним працівникам закладів дошкільної і позашкільної освіти
11.10.2019
Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення справедливості у питанні оплати праці педагогічним працівникам
27.09.2019
Проект Закону про внесення змін до статті 89 Бюджетного кодексу України
29.09.2019
Проект Постанови про Програму діяльності Кабінету Міністрів України
03.10.2019
Проект Постанови про внесення змін до деяких постанов Верховної Ради України

2169-2171 комплекс законів за авторства І. Совсун та В. Цабаль. Чому трьома окремими законопроектами? Тому що регламент передбачає, що внесення до Бюджетного або Податкового кодексів вносяться лише окремими законопроектами.
На думку авторів Закон України “Про вищу освіту” започаткував реформу вищої освіти, одним з наріжних каменів якої була автономія закладів вищої освіти. Але розвиток вищої освіти гальмується внаслідок надмірного державного регулювання. Ідея автономії нівельована.
Держава також встановлює правила встановлення робочого часу (навантаження) наукових на науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти, а також співвідношення кількості студентів до кількості викладацьких посад, що ставить зайнятість викладачів у залежність від кількості студентів і тягне за собою погіршення якості освіти, адже відсів студентів із занадто низькими освітніми результатами не відбувається.
Заклади вищої освіти, що мають статус національних та дослідницьких, відповідно до закону України “Про вищу освіту”, володіють дещо більшими обсягами автономії, однак процедура отримання таких статусів є або досі не розробленою (як у випадку дослідницькою), або ж недосконалою. Крім того, це ставить заклади освіти у нерівні умови, оскільки автономія, яка є запорукою для розвитку закладів вищої освіти, надається лише тим, хто вже має кращу позицію, тобто є своєрідним привілеєм, а не нормою.
Проект змін до закону України “Про вищу освіту” передбачає, що державні та комунальні заклади вищої освіти діятимуть не як бюджетні установи, а як суспільна інституція - небюджетна установа, створена з метою забезпечення суспільних та приватних інтересів у сфері освіти, науки та/або культури, що отримує фінансування з державного та/або місцевого бюджету та має належний ступінь автономії, необхідний для реалізації покладених на неї завдань.

2180 проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення справедливості у питанні оплати праці педагогічним працівникам закладів дошкільної і позашкільної освіти» за авторством Констанкевич І.М. та ін.
Законопроект робляться спроби вирівняти диспролпорції у позашкільній та дошкільній освіті.
Зокрема,  законопроектом пропонується внести низку змін до статті 30 Закону України «Про дошкільну освіту» і статті 22 Закону України «Про позашкільну освіту», відповідно до яких:
- Посадовий оклад педагогічного працівника закладу дошкільної освіти і закладу позашкільної освіти найнижчої кваліфікаційної категорії встановлюється в розмірі трьох мінімальних заробітних плат.
- Посадовий оклад педагогічного працівника закладу дошкільної освіти і закладу позашкільної освіти кожної наступної кваліфікаційної категорії підвищується не менше ніж на 10 відсотків.
- Засновник приватного закладу дошкільної освіти і закладу позашкільної освіти має право встановлювати інші, ніж передбачено цим Законом, розмір і умови оплати праці, винагороди та допомоги для педагогічних працівників. Отримані приватним закладом дошкільної освіти і закладу позашкільної освіти публічні кошти розподіляються у порядку, визначеному законодавством для державних і комунальних закладів дошкільної освіти і закладів позашкільної освіти.
- Педагогічним працівникам закладів дошкільної освіти і закладів позашкільної освіти встановлюються доплати за наукові ступені та вчені звання відповідно до закону.
- Педагогічним працівникам закладів дошкільної освіти і закладів позашкільної освіти встановлюються щомісячні надбавки за вислугу років у розмірах:
понад три роки - 10 відсотків;
понад 10 років - 20 відсотків;
понад 20 років - 30 відсотків посадового окладу.
- Педагогічний працівник закладу дошкільної освіти і закладу позашкільної освіти, який пройшов сертифікацію, отримує щомісячну доплату в розмірі 20 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати) пропорційно до обсягу педагогічного навантаження протягом строку дії сертифіката.
- Заклад дошкільної освіти і заклад позашкільної освіти має право за рахунок власних надходжень та інших джерел, не заборонених законодавством, встановлювати педагогічним працівникам доплати, надбавки, премії та інші види заохочень.
- Керівник закладу дошкільної освіти і закладу позашкільної освіти відповідно до законодавства, установчих документів та колективного договору має право встановлювати педагогічним працівникам доплати, надбавки, премії за використання в освітньому процесі іноземних мов, сучасних технологій, реалізацію інноваційних проектів тощо.
- Педагогічним працівникам закладів дошкільної освіти і закладів позашкільної освіти за рахунок власних надходжень відповідних закладів може надаватися матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань. Умови надання такої допомоги визначаються установчими документами закладів дошкільної освіти і закладів позашкільної освіти або колективним договором.
Крім цього, змінами до статті 30 Закону України «Про дошкільну освіту» передбачено, що посадовий оклад помічників вихователів та нянь закладів дошкільної освіти встановлюється в розмірі не менше ніж 50 відсотків посадового окладу педагогічного працівника закладу дошкільної освіти найнижчої кваліфікаційної категорії.
Як вбачається з пояснювальної записки автори законопроекту не розібралися у справжній причині дисбалансу оплати праці і  не знають, що ст. 61 Закону України «Про освіту» не діє.
Чи розібралися з цим депутати Королевська Н.Ю. і Солод Ю.В. у альтернативному законопроекті № 2180-1 невідомо, оскільки він внесений 11.10.19  і ще не опублікований.

2185 проект Закону України «Про внесення змін до статті 89 Бюджетного кодексу України» за авторством О.Ткаченка  і дев‘яти інших депутатів.
Інколи це виглядає доволі кумедно, коли зміни з трьох слів (не з трьох букв, а саме слів) вносяться десятьма депутатами. Насправді це пов’язано з складною процедурою нормотворчості. В такий спосіб депутати звертають увагу на узгодженість позиції.
Якщо по суті, законопроект змінює у ст. 89 Бюджетного кодексу України, у якій йдеться про фінансування з місцевих бюджетів змінено «школи естетичного виховання дітей» на «мистецькі школи».
         З урахуванням того, що в Законі «Про освіту» уже відбулася така зміна термінів, внесення змін до Бюджетног7о кодексу є логічною.

2186 Програма діяльності уряду.
Це найцікавіший документ. Можете самі поцікавитися що тут не так.
 http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=66959
Мою ж увагу привернула наступна позиція. Уряд вважає, що критерієм позитивної роботи в напрямку реформ в освіті буде – істотно зменшена різниця в якості навчання в міській і сільській місцевості. Про те, як уряд вирішить цю проблему у Програмі не сказано.

2210 – Проект постанови розроблений Комітетом вносить зміни до постанов ВРУ що стосуються преміювання молодих вчених. Зміни здебільш технічного характеру. Єдина суттєва зміна стосується молодих вчених, які змінюють місце роботи.




2250 - проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо сприяння працевлаштуванню студентів та молодих спеціалістів, детінізації ринку зайнятості та доходів населення, зупинення відтоку українських спеціалістів за кордон)», автор нду Кучер Олексій.  
Мегакрутий законопроект. Він стосується не освіти а стосується передусім працевлаштування молодих спеціалістів. Законопроект зменшує розмір оподаткування діяльності молодих спеціалістів.
На думку автора Проект Закону України стимулюватиме молодих українських спеціалістів залишатися працювати в Україні, роботодавців – приймати на роботу студентів та спеціалістів без досвіду, інвесторів – розвивати свій бізнес в Україні.
Прийняття цього законопроекту створить своєрідну державну підтримку для молодих людей у працевлаштуванні та початку кар’єри.
В перспективі прийнятий законопроект призведе до детінізації економіки, ринку праці та, як наслідок, економічного та фінансового зростання України.


Діяльність Комітету


9 жовтня 2019 року відбулося засідання з наступним порядком денним:

1. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” (реєстр. № 0898 від 29.08.2019) (друге читання).

2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України, які регулюють відносини, пов’язані з одержанням документів дозвільного характеру (реєстр. № 0897 від 29.08.2019, Кабінет Міністрів України) (друге читання).

3. Про діяльність Освітнього парламентського центру.

4. Різне:

4.1. Щодо пропозиції до порядку денного другої сесії.

4.2. Про включення до плану роботи Комітету на період другої сесії 9 скликання  проведення комітетських слухань на тему: “Стан і перспективи розвитку природничо-математичної освіти в системі загальної середньої освіти в Україні” на 27 листопада 2019 року.

Члени групи "Закон і Освіта" https://www.facebook.com/groups/zakonosvita/ у Facebook та однойменного каналу в Telegramm одними з перших читають мої публікації.


Швидше за них читають лише підписники цього блогу


Коментарі