Закон про протидію булінгу прийнято!


18 грудня  2018 року Верховна Рада України прийняла проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (р.№8584).
Проектом Закону України пропонується внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, доповнивши Кодекс новою статтею 173-4, якою встановлюється відповідальність за булінг, а також приховування випадків булінгу педагогічним, науково-педагогічним, науковим працівником, керівником, або засновником закладу освіти, у вигляді накладення штрафу від двадцяти до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (залежно від виду вчиненого правопорушення).
Змінами до Закону України «Про освіту» вводиться визначення терміну «булінг» ( цькування).


Булінг (цькування) - діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:
- систематичність (повторюваність) діяння;
- наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
- дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого»
Законом визначаються механізми протидії цьому явищу, серед яких:
1. Покладання на засновника закладу освіти здійснення контролю за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу; 
2. Покладання на керівника закладу освіти
 - затвердження та оприлюднення плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу, 
-  розгляд заяв про випадки булінгу від  здобувачів освіти, їх батьків, законних представників, інших осіб та видання рішення про проведення розслідування,
-  забезпечувати на своїх веб-сайтах відкритий доступ до правил поведінки здобувача освіти в закладі освіти, плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу, порядку подання та розгляду заяв про випадки булінгу від здобувачів освіти, їх батьків. 
Про те, хто має право звертатися до освітнього омбудсмена читайте тут https://advokatgryb.blogspot.com/2018/12/blog-post_12.html.
Крім того, змінами до статті 73 Закону, Освітньому омбудсмену надається право: здійснювати перевірку заяв про випадки булінгу в закладі освіти, повноту та своєчасність заходів реагування на такі випадки з боку педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, керівництва та засновника закладу освіти; отримувати інформацію від центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки щодо загального числа випадків булінгу у закладах освіти за визначений період.
Закон має деякі недоліки, про які писав раніше https://advokatgryb.blogspot.com/2018/11/blog-post_56.html  але в цілому вважаю його позитивним.





Прийняття закону органічно поєднується із впровадженням з 1 січня 2019 року посади освітнього омбудсмена.
Законопроект прийнято, залишилось чекати на підпис Президента України та його оприлюднення.
Після цього, у Кабінету Міністрів України, а фактично у Міністерства освіти України три місяці на приведення своїх нормативно-правових  актів у відповідність до прийнятого закону.
Не виключено, що це стосуватиметься і актів, які стосуються діяльності освітнього омбудсмена. Хто може бути освітнім омбудсменом читайте тут https://advokatgryb.blogspot.com/2018/12/blog-post_11.html
Відтак, якщо Ви готові взяти активну участь у цьому процесі – долучайтеся, пишіть свої пропозиції!

Детальніше про булінг, адміністративну та кримінальну відповідальність читайте тут https://advokatgryb.blogspot.com/2018/12/blog-post_20.html#more

Коментарі